Discussieren kun je leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Prijswinnend

    Prijswinnend


    In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"
  • Chantal Deken

    Chantal Deken


    Directeur
     
    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Melvin Aoys

    Melvin Aoys


    Projectmanager
     
    2020 kende weinig hoogtepunten, maar de deelname als speciale gast tijdens de dialoogsessie Love=Love in het Over-Y College was voor mij een onverwachte. Ik had mezelf schrap gezet voor een pittige en misschien wel onveilige situatie, maar was getuige en deelnemer van een groepsgesprek dat juist steeds veiliger en opener werd. 
  • Lizbeth Quainoo

    Lizbeth Quainoo


    Planner
     
    “Ik kom zelf uit een land (Ghana, red.) waar het niet bedoeling is dat kinderen een mening hebben. Pas in Nederland heb ik geleerd om mezelf te uiten, en mezelf te zijn. Ik ben hierdoor een gelukkiger mens geworden. De stem van kinderen is belangrijk. Het is een fijn gevoel om deel uit te maken van een stichting die kinderen helpt om een mening te vormen over maatschappelijk onderwerpen en hun stem te laten horen.”
  • Chaymae al Yacoubi

    Chaymae al Yacoubi


    Projectassistent en oud-debatheld
     
    "Chantal was mijn juf in groep 7. DKJL was hélemaal mijn ding. Het heeft mij geleerd om iedereen te accepteren zoals hij, zij of hen is. Het heeft mij doen inzien dat elk verhaal meerdere kanten heeft. Nu ik op het kantoor werk is de cirkel rond."
  • Kinder- of jongerenraad en -burgemeester

    Kinder- of jongerenraad en -burgemeester


    Veel gemeenten hebben jongerenparticipatie hoog op de agenda staan. Burgmeesters en wethouders willen weten wat een nieuwe generatie bezighoudt en hoe de stad leuker en aantrekkelijker kan worden voor de bewoners. 
  • Raad van Toezicht

    Raad van Toezicht


    DKJL wordt bestuurd door een team van betrokken professionals met brede ervaring uit diverse hoeken; van werkend in het bedrijfsleven tot aan maatschappelijke organisaties. Het bestuur van DKJL is onbezoldigd.
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. 
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Angele Bonger

    Angele Bonger


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Het leuke van DKJL vind ik, dat dankzij de spelregels en het creëren van een veilige sfeer, kinderen je ontzettend kunnen verrassen met hun argumentatie, waar ik zelf ook af en toe van leer. Ik houd ontzettend van discussiëren, maar vaak wordt discussie toch geassocieerd met iets negatiefs, terwijl je van discussie juist veel kunt leren. Over jezelf, maar ook over de ander. 
  • Puberboard

    Puberboard


    "Volwassenen denken vierkant, wij denken rond.”.
     
    Als overheid, bedrijf of maatschappelijke organisatie ben je altijd in beweging. Maar de jeugd is sneller, schakelt sneller. .
     
    Volwassenen kunnen veel leren van de jeugd. Andersom dragen volwassenen de verantwoordelijkheid om de jeugd te begeleiden op hun weg naar volwassenheid, want ‘it takes a village to raise a child’. Een gelijkwaardige dialoog is nodig. Niet incidenteel, maar structureel.
  • Joey Bosch

    Joey Bosch


    Masterclassdocent & presentator 
     
    "Kinderen en jongeren weten en kunnen veel meer dan wij volwassenen vaak denken. Ze worden soms door ons onderschat. DKJL leert ze de vaardigheden om ons,  de volwassenen, en de rest van hun omgeving te overtuigen. Met de projecten van DKJL kan ik daar een bijdrage aan leveren. Super tof! Ik geloof in de kracht van kinderen en jongeren: en daarom in DKJL." 
  • Rachel Bottse

    Rachel Bottse


    Masterclassdocent
     
    Vanuit mijn rol binnen het onderwijs en mijn eigen interesse vind ik het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Bij ‘Discussiëren kun je leren’ is er tijd en aandacht binnen het schoolcurriculum om leerlingen te leren hun mening te onderbouwen en ruimte te geven aan meningsverschillen. Dit is op basis van actuele onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. 
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."