Discussieren kun je leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Initiatiefnemer Chantal Deken

    Initiatiefnemer Chantal Deken


    Onderwijskundige & algemeen directeur
     
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren."
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. DKJL een standpunt in voor de masterclasses en bijeenkomsten tot 1 maart 2021. Op deze manier willen we helderheid creëren voor de scholen, onze opdrachtgevers, samenwerkingspartners, debathelden/ vertegenwoordigers en hun ouders/ voogd.
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. DKJL een standpunt in voor de masterclasses en bijeenkomsten tot 1 maart 2021. Op deze manier willen we helderheid creëren voor de scholen, onze opdrachtgevers, samenwerkingspartners, debathelden/ vertegenwoordigers en hun ouders/ voogd.
     
  • Corona

    Corona


     
    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. DKJL een standpunt in voor de masterclasses en bijeenkomsten tot 1 maart 2021. Op deze manier willen we helderheid creëren voor de scholen, onze opdrachtgevers, samenwerkingspartners, debathelden/ vertegenwoordigers en hun ouders/ voogd.
     
     
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.
     
  • Amsterdammertje van het Jaar 2019

    Amsterdammertje van het Jaar 2019


     
    Gene en Floris wonnen de titel: Amsterdammertje van het jaar 2019. Gene (8) heeft de kracht om mensen een glimlach op het gezicht te toveren. Een échte verbinder in de buurt die absoluut niet tegen onrecht kan. Zijn motto? ‘Geloof in jezelf en geef nooit op’. Floris (16) in voor alleenstaande ouders in Amsterdam en organiseert 'armoede time-outs' voor kinderen die veel meegemaakt en het thuis moeilijk hebben. Als oprichter van www.kinderarmoede.nl wil hij zorgen dat Amsterdammers zich samen  inzetten voor een grotere verandering en meer duurzame oplossingen.
     
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. 
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.
  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Amsterdamse Debatbattle 2020

    Amsterdamse Debatbattle 2020


    In 2020 kozen wij met de debathelden van 2019 het thema: ‘UIT JE BUBBEL!’. 
    'Uit je bubbel' staat voor: 'uit je comfortzone'; daar waar je je veilig voelt. We nodigden 1900 Amsterdamse basisschoolleerlingen uit: "Doe iets wat je nog nooit hebt gedaan. Ontmoet elkaar." Corona beperkte ons in ons fysieke en sociale contact. Daarom deden we het anders dan anders: zonder publiek, met livestream. En ook zo was het een feest.