Discussieren kun je leren

Discussiëren
Onze medewerkers

Alle docenten van DKJL hebben ervaring in het onderwijs en zijn HBO of universitair geschoold. Door regelmatige training en bijscholing door Chantal Deken, zelf onderwijskundige, taalspecialist en tot voor kort leerkracht in Amsterdam, is de kwaliteit van ons aanbod gewaarborgd.

  • Chantal Deken

    Chantal Deken


    Directeur
     
    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Melvin Aoys

    Melvin Aoys


    Projectmanager
     
    2020 kende weinig hoogtepunten, maar de deelname als speciale gast tijdens de dialoogsessie Love=Love in het Over-Y College was voor mij een onverwachte. Ik had mezelf schrap gezet voor een pittige en misschien wel onveilige situatie, maar was getuige en deelnemer van een groepsgesprek dat juist steeds veiliger en opener werd. 
  • Lizbeth Quainoo

    Lizbeth Quainoo


    Planner
     
    “Ik kom zelf uit een land (Ghana, red.) waar het niet bedoeling is dat kinderen een mening hebben. Pas in Nederland heb ik geleerd om mezelf te uiten, en mezelf te zijn. Ik ben hierdoor een gelukkiger mens geworden. De stem van kinderen is belangrijk. Het is een fijn gevoel om deel uit te maken van een stichting die kinderen helpt om een mening te vormen over maatschappelijk onderwerpen en hun stem te laten horen.”
  • Chaymae al Yacoubi

    Chaymae al Yacoubi


    Projectassistent en oud-debatheld
     
    "Chantal was mijn juf in groep 7. DKJL was hélemaal mijn ding. Het heeft mij geleerd om iedereen te accepteren zoals hij, zij of hen is. Het heeft mij doen inzien dat elk verhaal meerdere kanten heeft. Nu ik op het kantoor werk is de cirkel rond."
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Angele Bonger

    Angele Bonger


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Het leuke van DKJL vind ik, dat dankzij de spelregels en het creëren van een veilige sfeer, kinderen je ontzettend kunnen verrassen met hun argumentatie, waar ik zelf ook af en toe van leer. Ik houd ontzettend van discussiëren, maar vaak wordt discussie toch geassocieerd met iets negatiefs, terwijl je van discussie juist veel kunt leren. Over jezelf, maar ook over de ander. 
  • Joey Bosch

    Joey Bosch


    Masterclassdocent & presentator 
     
    "Kinderen en jongeren weten en kunnen veel meer dan wij volwassenen vaak denken. Ze worden soms door ons onderschat. DKJL leert ze de vaardigheden om ons,  de volwassenen, en de rest van hun omgeving te overtuigen. Met de projecten van DKJL kan ik daar een bijdrage aan leveren. Super tof! Ik geloof in de kracht van kinderen en jongeren: en daarom in DKJL." 
  • Rachel Bottse

    Rachel Bottse


    Masterclassdocent
     
    Vanuit mijn rol binnen het onderwijs en mijn eigen interesse vind ik het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Bij ‘Discussiëren kun je leren’ is er tijd en aandacht binnen het schoolcurriculum om leerlingen te leren hun mening te onderbouwen en ruimte te geven aan meningsverschillen. Dit is op basis van actuele onderwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. 
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Mireille Bruin

    Mireille Bruin


    Masterclassdocent & presentator
      
    "De wijsheid en de energie van kinderen en jongeren inspireert mij elke keer. Wat ik zo geweldig vind van DKJL is dat ze een podium krijgen en oefenen om te staan voor hun eigen waarheid en leren uit te spreken waar ze het wel of niet mee eens zijn. Dat alles is zo waardevol voor hun toekomst. Ik ben dankbaar dat ik daar een bijdrage aan mag leveren."
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Zaïda Dollison

    Zaïda Dollison


    Masterclassdocent
     
    "Kinderen van deze tijd lijken bewuster te zijn dan ooit. Juist daarom is het belangrijk voor ze om te leren hoe zij een mening kunnen vormen en op een goede manier een discussie kunnen voeren. DKJL speelt hier goed op in en maakt op een toegankelijke manier verschillende maatschappelijke thema´s bespreekbaar."
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen.