Discussieren kun je leren

Discussiëren
Onze medewerkers

Alle docenten van DKJL hebben ervaring in het onderwijs en zijn HBO of universitair geschoold. Door regelmatige training en bijscholing door Chantal Deken, zelf onderwijskundige, taalspecialist en tot voor kort leerkracht in Amsterdam, is de kwaliteit van ons aanbod gewaarborgd.

  • Chantal Deken

    Chantal Deken


    Directeur
     
    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Chaymea al Yacoubi

    Chaymea al Yacoubi


    Projectassistent 
     
    "DKJL heeft mij geleerd om iedereen te accepteren zoals hij, zij of hen is. Het heeft mij doen inzien dat elk verhaal meerdere kanten heeft".
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Masterclassdocent & debatleider
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om onderdeel uit te maken van het publieke debat en weten dat zij maatschappelijke veranderingen te weeg kunnen brengen. 
  • Hannah Kooke

    Hannah Kooke


    Masterclassdocent, debatleider & strategisch adviseur   
                                                                
    "De kinderen en jongeren die ik spreek in Amsterdam (Nieuw-West) hebben genoeg te vertellen. En dat durven en doen ze ook. Van een onderbouwde mening over juf haar nieuwe Nikes tot actuele thema's die spelen op maatschappelijk vlak: luisteren en reageren mag altijd. Met DKJL weten kinderen gegrond hun mening te geven, te luisteren en meer begrip voor elkaars invalshoek te krijgen. De basis is luisteren, reageren en begrijpen.
  • Kirsten Lentjes

    Kirsten Lentjes


    Projectmedewerker & regisseur
     
    "De energie van die kinderen/jongeren tijdens een debatbattle vind ik elke keer weer overweldigend. Het is fantastisch om te zien hoe zij elke keer weer het podium pakken. De debatbattle een feestje waar kinderen, jongeren en volwassenen elkaar écht ontmoeten, waar ze met elkaar in gesprek gaan en elkaar leren kennen. Zo ontstaat begrip voor meningsverschillen. DKJL laat zien hoe het ook kan en dat we eigenlijk helemaal niet zo anders zijn dan we soms denken."
  • Marjolein Luesink

    Marjolein Luesink


    Masterclassdocent 
     
    "Het waardevolle aan Discussiëren Kun Je Leren is dat leerlingen écht naar elkaar leren luisteren, argumenten leren te formuleren waar ze bewust over nagedacht hebben en een podium krijgen om dat wat hen bezighoudt bespreekbaar te maken. Als student aan de lerarenopleiding kwam ik er al snel achter dat er tijdens de reguliere lessen in het onderwijs vaak niet genoeg tijd is om over belangrijke onderwerpen te discussiëren met leerlingen, terwijl daar juist zoveel behoefte naar is."
  • Chevaly Main - Riebeek

    Chevaly Main - Riebeek


    Masterclassdocent, trainer en adviseur 
    "Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat ze thuis leren hoe je je verbaal goed moet uitdrukken. Ik hoorde als kind regelmatig "de volwassenen zijn nu in gesprek. Codetaal voor "kinderen praten hier niet over mee". Gelukkig weerhield dit mij er niet van om te leren argumenteren, beredeneren en discussiëren. Een passie van mij die ik graag overdraag aan de jongeren van nu. Want zij hebben de toekomst, en goede verbale vaardigheden zijn key." 
  • Mark Oomen

    Mark Oomen


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
        
    "Voordat ik onderdeel van het DKJL-team werd, was mijn ervaring met onderwijs beperkt tot het geven van rondleidingen aan schoolgroepen in verschillende musea. Hoe leuk ik het ook vind om dit te doen, na een uur of anderhalf zijn de groepen weer weg en zie ik ze nooit meer terug. Bij DKJL bouw je ècht een band met leerlingen op. Ik hou van de creatieve hersenspinsels van kinderen die bij mij lachstuipen, verbazing en ontzag opwekken.