Discussieren kun je leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Omgaan met geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar leerlingen zetten het thema ‘geld’ structureel hoog op de agenda. Stichting Discussiëren Kun Je Leren praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld.
     
    Steeds meer jongeren worstelen met problemen zoals armoede en schulden. Met onze programma’s voor de Week van het Geld vragen we aandacht voor jongeren van bijna of net 18 jaar en hun (vaak zwakke en onzekere) financiële positie. Voor leerlingen in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs zetten we in op bewustwording van de waarde van geld en schuldpreventie. In deze programma’s doorbreken we het taboe op armoede en signaleren wij trends.
     
    DKJL is partner van Wijzer in Geldzaken en heeft sinds 2012 veel ervaring opgedaan in het bespreken van financiële verantwoordelijkheid voor een brede doelgroep (van 6 tot 26 jaar). 
     
    In 2019 verzorgden wij samen met de gemeente Breda en Wijzer in Geldzaken de officiële opening van de Week van het Geld.
     
    De aanpak van DKJL voor de Week van het Geld is simpel en effectief. Wij organiseren masterclasses en een debat over stellingen die dicht bij de leerlingen staan, zoals: “Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun schulden” en “Kinderen die in Nederland in armoede opgroeien hebben evenveel kansen als andere kinderen”. Door de masterclasses zorgen wij ervoor dat leerlingen een mening vormen, ze leren die mening te onderbouwen met argumenten en realiseren zich waar hun mening vandaan komt. Zo worden de deelnemers voorbereid op het debat of debatbattle waar ze in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen, stakeholders, (lokale) politici en/ of schuldhulpverleners.
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)

    Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)


    “Kinderen groeien op in een complexe wereld. Er is meer informatie in omloop, met de moderne communicatiemiddelen sta je met meer mensen dan ooit in contact en worden meningen steeds vaker in soundbites of korte digitale teksten verpakt. We merken in toenemende mate dat mensen in gescheiden werelden leven. De tegenstellingen tussen oud en jong, wit en zwart, arm en rijk lijken de laatste jaren toegenomen. En in plaats van dat de ontwikkeling van internet ons meer vrijheid heeft gegeven, lijken we steeds vaker gevangen in de bubbels en filters van gelijkgestemden.
  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
     
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
     
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Masterclassdocent & debatleider
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om onderdeel uit te maken van het publieke debat en weten dat zij maatschappelijke veranderingen te weeg kunnen brengen. 
  • Raad van Toezicht

    Raad van Toezicht


    DKJL wordt bestuurd door een team van betrokken professionals met brede ervaring uit diverse hoeken; van werkend in het bedrijfsleven tot aan maatschappelijke organisaties. Het bestuur van DKJL is onbezoldigd.
  • Partners

    Partners


  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. Niets mooiers dan een goed gesprek! Wat was het fijn geweest als ik vroeger een training als Discussiëren Kun Je Leren had gehad. Als zakelijk leider zet ik me daarom met veel plezier in om de Stichting DKJL verder te laten groeien om op die manier zo veel mogelijk kinderen kennis te laten maken met het plezier van een goed gesprek, 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren. Kinderen die wat stiller zijn en minder rap van tong krijgen aandacht en durven zich uit te spreken. En dat is goed voor hun zelfvertrouwen! Het is belangrijk dat er ook naar deze kinderen wordt geluisterd. "
  • Redouan Ait Ouarg

    Redouan Ait Ouarg


    Masterclassdocent & presentator
     
    “Toen ik voor het eerst in een les mocht meekijken viel mijn mond open van verbazing. Ik was verbaasd over het niveau van de kinderen die met DKJL en met elkaar het gesprek aangingen. De klap op de vuurpijl is de Amsterdams Debatbattle, wauw wat is dat een beleving. Toen wist ik zeker dat ik met DKJL wilde samenwerken. Ik wil als masterclassdocent met kinderen praten over maatschappelijke vraagstukken uit hun belevingswereld. 
  • Kashif Amin

    Kashif Amin


    Masterclassdocent 
     
    "Flinke hoeveelheid zenuwen, ondanks al het moed die ik bij elkaar had verzameld. Het was oktober 2004, daar stond ik dan: Aan de vooravond van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in Washington D.C., op een steenworp afstand van The White House. Ik mocht het debat leiden tussen jongeren en politici uit alle windstreken. Een onvergetelijke ervaring, om zo op het grote podium te mogen staan. 
  • Anneke Albers

    Anneke Albers


    Masterclassdocent & debatleider
     
    “Als kind was ik altijd al goed in mijn mening geven, maar luisteren was misschien niet mijn sterkste kant. Discussiëren Kun Je Leren geeft álle kinderen de kans om beide te leren, en nog op een leuke manier ook! Ik ben daarom super trots dat ik daar deel van mag zijn!”
  • Financiële verantwoordelijkheid

    Financiële verantwoordelijkheid


    Omgaan met geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar leerlingen zetten het thema ‘geld’ structureel hoog op de agenda. Stichting Discussiëren Kun Je Leren praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld.
     
    Steeds meer jongeren worstelen met problemen zoals armoede en schulden. Met onze programma’s voor de Week van het Geld vragen we aandacht voor jongeren van bijna of net 18 jaar en hun (vaak zwakke en onzekere) financiële positie. Voor leerlingen in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs zetten we in op bewustwording van de waarde van geld en schuldpreventie. In deze programma’s doorbreken we het taboe op armoede en signaleren wij trends.
     
    DKJL is partner van Wijzer in Geldzaken en heeft sinds 2012 veel ervaring opgedaan in het bespreken van financiële verantwoordelijkheid voor een brede doelgroep (van 6 tot 26 jaar). 
     
    In 2019 verzorgden wij samen met de gemeente Breda en Wijzer in Geldzaken de officiële opening van de Week van het Geld.
     
    De aanpak van DKJL voor de Week van het Geld is simpel en effectief. Wij organiseren masterclasses en een debat over stellingen die dicht bij de leerlingen staan, zoals: “Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun schulden” en “Kinderen die in Nederland in armoede opgroeien hebben evenveel kansen als andere kinderen”. Door de masterclasses zorgen wij ervoor dat leerlingen een mening vormen, ze leren die mening te onderbouwen met argumenten en realiseren zich waar hun mening vandaan komt. Zo worden de deelnemers voorbereid op het debat of debatbattle waar ze in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen, stakeholders, (lokale) politici en/ of schuldhulpverleners.
  • Thomas de Boer

    Thomas de Boer


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider
     
    "Waar ik in het begin van 2019 nog in een televisiestudio werkte voor The Voice Kids, sta ik nu als docent DKJL voor de klas lessen te verzorgen over discussiëren. 
    Een groot contrast misschien, maar ik ben ontzettend blij met dit besluit. De verscheidenheid van de leerlingen, de onverwachte, soms grappige argumenten die kinderen kunnen geven en de discussies die loskomen in de klassen; ik krijg er veel energie van!
  • Ibtissam Bouhalhoul

    Ibtissam Bouhalhoul


    Masterclassdocent 
     
    "Burgerschap staat bij mij hoog in het vaandel. Niet alleen de kinderen leren over dit thema, ook ik blijf leren. Kinderen krijgen inzicht in elkaars visie, leren op welke wijze je een discussie voert en dat maakt dat er wederzijdse begrip ontstaat. DKJL anticipeert op de actualiteit, zet burgerschap op de kaart en ik denk dat we zo een heel eind verder komen."
  • Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)

    Jerzy Soetekouw (onbezoldigd)


    “Kinderen groeien op in een complexe wereld. Er is meer informatie in omloop, met de moderne communicatiemiddelen sta je met meer mensen dan ooit in contact en worden meningen steeds vaker in soundbites of korte digitale teksten verpakt. We merken in toenemende mate dat mensen in gescheiden werelden leven. De tegenstellingen tussen oud en jong, wit en zwart, arm en rijk lijken de laatste jaren toegenomen. En in plaats van dat de ontwikkeling van internet ons meer vrijheid heeft gegeven, lijken we steeds vaker gevangen in de bubbels en filters van gelijkgestemden.
  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
     
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
     
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Masterclassdocent & presentator/ debatleider

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. Als DKJL docent vind ik het waanzinnig om de mening van kinderen te horen. Kinderen komen met de meest creatieve oplossingen. 
  • Maaike van Dijk

    Maaike van Dijk


    Masterclassdocent & trainer
     
    "Als kind werd er thuis aan de eettafel al stevig gediscussieerd, alleen liepen de discussies soms vast, omdat er niet altijd echt geluisterd werd naar elkaar.Mijn eigen voorkeur ligt bij het luisteren en begrijpen, maar ik weet ook dat het belangrijk is om wél op tijd je mond open te doen en ruimte te vragen voor jouw mening of standpunt. Als life coach vervul ik de rol van (kritische) luisteraar in mijn werk al, 
  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Masterclassdocent & regisseur evenementen
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. Dit dwingt hen om goed na te denken over hun eigen rol in de wereld en een eigen mening te ontwikkelen. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Masterclassdocent & debatleider
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben. Het is belangrijk dat kinderen en jongeren leren om onderdeel uit te maken van het publieke debat en weten dat zij maatschappelijke veranderingen te weeg kunnen brengen. 
  • Raad van Toezicht

    Raad van Toezicht


    DKJL wordt bestuurd door een team van betrokken professionals met brede ervaring uit diverse hoeken; van werkend in het bedrijfsleven tot aan maatschappelijke organisaties. Het bestuur van DKJL is onbezoldigd.
  • Partners

    Partners